op bestaande vloer (beton met afdekvloer) vloerverwarming

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hoi,

Ik wil op een bestaande vloer (beton met 2 cm. afdekvloer) vloerverwarming plaatsen.

Frezen is een dure grap (huur+slijtage) en volgens mij is de afdekvloer te dun daarvoor.

De volgende vragen zijn:
- Welke producten (cement+zand??) moet ik gebruiken?
- Wat is de mengverhouding?
- Hoe dik moet de afdekvloer zijn tussen vloerverwarming en de plavuizen?
- Hoe kan ik het beste de afdekvloer "storten"?

I.v.m. de vloerverwarming weet ik wel dat er andere producten/maten gelden?

Ik wacht met spanning op jullie advies.
Met vriendelijke groet,
Hans
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo Hans. Er is net bij mij een cement dekvloer gestort en gesmeerd. Ik weet niet precies hoe de verhoudingen waren, maar wat ik wel weet, was dat er veel meer zand in gaat dan je zelf zou durven gebruiken en relatief weinig cement. En ook niet zoveel water. Het leek nog het meeste op zand, dan op beton of cement.

Ze gebruikten grof zand en portland-cement. Volgens mij was het ongeveer 1,5 m3 zand en iets van 10 zakken portland van 25 kg. Kan ook 8 of 12 geweest zijn. Toen mengen met water. Weet niet meer hoeveel (dat zal je even ergens anders op het web moeten opzoeken). Eerst de vloer heel erg goed stofzuigen (nadat je de leidingen voor je vloerverwarming hebt aangebracht). Dan doen ze iets dat "afbranden" heet. Ze maakten de vloer drijfnat (tot er plassen op stonden) en strooiden toen een hele zak pure cement leeg over de vloer. Even sjekkie rollen en daarna verdeelden ze de zandcement in 8 hopen op de vloer. Toen met een laserwaterpas op een aantal plaatsen de juiste hoogte bepalen de toen met een troffel en een lange rei (een stalen lat die extreem recht is) de boel tussen deze punten vlakgezet. Het klinkt allemaal eenvoudig, maar ik ben blij dat ik het heb laten doen. Het zit er erg strak in en ik was iets van 400 euro voor 25 m2 kwijt.

Volgens mij moet je bij vloerverwarming een dekking (op de leidingen) van 4 a 5 cm aanhouden.

Succes.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Beste Marcel,

Bedankt voor je reaktie.
Ik ben weer een stuk wijzer geworden.
€ 400 per 25 m2, is dat met materiaal/producten of alleen arbeidskosten??
Misschien laat ik het dan ook doen, ik heb een oppervlakte van bijna 60 m2.

Groetjes,

Hans
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan