hotelschakeling met dubbele schakelaar met stopcontakt in 1.

  • #1
A

Anonymous

Guest
hallo

ik zit met een probleem.
ik heb een heel oud huis 1880 waar ik alle bedrading van vernieuwd heb. en dat is prima gegaan allemaal tot nu.

ik wil een hotel schakeling aansluiten van de overloop naar de vliering.
ik weet hoe dat moet met een enkele schakelaar. maar hier komt het probleem. ik heb op de overloop een stopcontakt met dubbele schakelaar in een.
en daar wil ik 1 schakelaar als hotel schakeling gebruiken en de andere voor een ander lichtpunt.
en er moet spanning op het stopcontakt blijven staan zonder invloed van de schakelaars.

ik heb de bruine en blauwe draden van de groepenkast vandaan.
en de aarde draad natuurlijk.

bedankt alvast.
groeten.
peet veenstra.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
oplossing: bestaande 2v schakelaar + wcd vervangen door 1 losse wcd en 2 losse wisselschakelaars.

je hebt nu eenmaal 3 aansluitingen nodig in je schakelaar en dat heb je bij de dubbele schakelaar niet

ab
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Je hebt ook gewoon serie wisselschakelarrs eerst kijken of de huidige serie schakelaar 3 klemmen per schakelaar heeft anders dit binnenwerk vervangen door een serie wisselschakelaar.

Bruine en blauwe op de WCD aansluiten, bruine doortrekken naar de 2 P aansluitingen van de seriesschakelaar, en op 1 van de serie schakelaars de lamp aansluiten, op de andere met 2 zwarte naar de eerste kruis schakelaar.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
M 1
A 2
A 2
A 2
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan