Hotelschakeling Ombouwen naar eenvoudige wandschakelaar

  • Onderwerp starter MartijnP
  • Startdatum
  • #1

MartijnP

New member
Ik zou graag in mijn slaap kamer mijn hotelschakeling om willen bouwen naar een eenvoudige wandschakelaar. Ik weet het een het ander van elektra maar ik kom hier niet uit. Ik ben inmiddels bekend met het schema van een hotelschakeling maar voor alsnog kom ik er niet uit.
Ik hoor het graag!
 
  • #2

Chairman

New member
Gaat het om een kruisschakeling (oude benaming is hotelschakeling en vanaf 3 of meer punten het licht aan of uit te doen.) of een wisselschakeling (vanaf 2 plaatsen te bedienen)?

In het geval van een wisselschakeling is het heel simpel.
Aan de beide schakelaars zitten 3 draden. Op een draad (meestal een bruine) komt de stroom binnen. (Hier staat ALTIJD spanning op!!!) De andere 2 (zwarte) draden lopen naar de andere schakelaar. Een van deze 2 kun je losmaken. Haal bij de andere schakelaar, dezelfde draad los. Verbind vervolgens de draden, bij de schakelaar die je weg wil halen, die nog aan de schakelaar zitten met elkaar. Gebruik hiervoor het liefst lasklemmen en geen kroonsteentje. En klaar is Kees. Nu werkt de overgebleven schakelaar gewoon als een normale aan/uit-schakelaar, en is de lamp alleen nog op die plaats aan en uit te zetten.

De draad die door deze methode overbodig is geworden, kun je eventueel uit de buis trekken. Beter is het om te laten zitten, mocht je je ooit bedenken en toch weer de oude situatie herstellen. :wink:

De tip voor deze week is overigens:
ZORG DAT DE SPANNING ERAF IS VOOR JE BEGINT!!!

Mochten de kleuren afwijken van wat ik hier benoemd heb, moet je even de spanning erop zetten, en met een spanningszoeker de "bruine" draad zoeken. Haal de spanning er weer af voordat je aan de draden gaat frunneken. :shock:

Meestal is aan de achterkant van de schakelaar de draad waar de spanning binnen komt, en van de andere schakelaar die naar de lamp loopt, een rood of ander kleurige creatie aangebracht ter onderscheiding.

Succes!
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 2
A 2
A 2
A 2
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan