Dubbele hotelschakeling

  • #1
A

Anonymous

Guest
Wij hebben thuis een centraal afzuigsysteem (1 ventilator op zolder) voor de keuken, WC en de douche.
Op dit moment hebben we alleen een schakelaar in de keuken, maar ik wil er ook één in de douche maken.
Daarnaast willen we graag gebruik maken van de 2 standen (lees: snelheden) van de ventilator.
Omdat er boven en beneden dus een schakelaar komt, moet ik dus eeen hotel schakeling maken (daar kom ik wel uit), maar als ik ook nog twee standen wil gebruiken wordt het verhaal nog uitgebreider en moet ik de schakeling "dubbel" uitvoeren. Daarnaast heeft de ventilator een perilex-schakelaar en moet het een en ander (voor het mooie) ook nog dubbelpolig geschakeld worden.
Wie kan mij helpen met een werkmethode en/of een elektrisch schema van een dergelijke schakeling (als het al mogelijk is!).
Alvast bedankt voor de moeite !
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo,

Op zich gaat dat natuurlijk niet, wat moet de motor doen als beneden de snelheid op laag en boven de snelheid op hoog staat ?

Je kan wel een aan/uit schakelaar boven en beneden plaatsen en b.v. beneden nog een extra schakelaar om de sneheid in te stellen.
Wil ik je hiervoor een schakeling doorgeven, dan zou ik eerst iets meer informatie over het schakelen van de snelheden van je willen hebben , namelijk hoe is deze momenteel aangesloten, hoeveel aders zijn er aangesloten en welke kleur of functie hebben de draden ?

Ik hoor het wel van je.

Tjeerd.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan